ONDERWERPEN:
Voorkom fraude! (10-24)
Wat moet ik zelf doen bij pinpasfraude? (09-24)
Voorkom diefstal van uw e-bike (07/08-2024)
Phishing (valse e-mail of sms) (04-24)
Wat is nepnieuws? (04-24)
Voorkom fraude! (10-24)
Wat moet ik zelf doen bij pinpasfraude? (09-24)
Bij verlies of diefstal van uw bankpas of creditcard moet u de bank zo snel mogelijk bellen. Ook als u vermoedt dat u bij een bewerkte of valse geldautomaat gepind heeft. De bank blokkeert dan uw pas om fraude te voorkomen. U krijgt dan een nieuwe pas toegestuurd.
De bank grijpt ook zelf in als zij iets verdachts opmerken aan uw betaalgedrag, bijvoorbeeld door betalingen in het buitenland of een ongebruikelijke hoge uitgave met uw creditcard.
U krijgt dan een mail of een bericht in de mobiel-bankieren-app waarin de bank vraagt om te bellen naar de afdeling fraude.
Let op!
De bank zal u nooit zeggen dat zij uw pas bij u thuis komen ophalen of dat u de pas aan hen moet opsturen.
Ook vragen zij niet om uw beveiligingscodes of het verzoek om op een link in de mail te klikken.
Tip: Houd het telefoonnummer van uw bank paraat in uw contactenlijst van uw telefoon.
Phishing (valse e-mail of sms) (04-24)
Helaas horen wij nog te vaak dat vooral ouderen slachtoffer zijn geworden van “phishing”. Dus voor ons een reden om hier opnieuw aandacht aan te schenken en te waarschuwen.
Wat oplichters vaak doen
Bij phishing sturen oplichters u een e-mail die erg lijkt op een bericht van de bank. Daarin staat dat er iets mis is met uw betaalrekening of dat uw betaalpas verloopt en u gratis een nieuwe kaart kunt aanvragen. Het zijn echter smoesjes om u via een link, button of QR-code in de mail naar een website te lokken die lijkt op de inlogpagina van Internet Bankieren.
Niets vermoedend vult u uw inloggegevens in. De oplichter heeft nu uw gegevens en kan bij uw betaal- en spaarrekening.
Veel phishingmails bevatten taal- en/of typefouten, maar soms zijn de opmaak en het taalgebruik lastig van een echte mail te onderscheiden.
Via het klikken op een link of bijlage in de e-mail kunnen oplichters ook malware (een virus) op uw computer installeren. Ook hiermee worden slachtoffers financieel uitgebuit.
DENK HIERAAN !
Uw bank zal u nooit vragen om via een link in een e-mail of sms direct in te loggen in de Bank-app of in Internet Bankieren !!!
Klik nooit op ‘links’ in een phishing-mail !!!
Boven de berichten die niet waar zijn staan vaak extra spannende en klinkende koppen. Die koppen kunnen je nieuwsgierig maken, zodat je ze wilt aanklikken. De software houdt bij wat je hebt aangeklikt of wat je hebt geliked of gedeeld en zorgt er dan voor dat je berichten te zien krijgt die daarop lijken.
Om de digitale desinformatie te verminderen is de website ‘is dat echt zo.nl’ in het leven geroepen. De site informeert over de werking van nepnieuws en hoe u herkent of een bericht betrouwbaar is.
Kijk voor meer informatie op: www.isdatechtzo.nl