Algemene   Stichting   Activiteiten   en   Belangenbehartiging   Senioren   in  de   Noordoostpolder  
/


   Door en voor ANBO-leden

 

ONDERWERPEN:

ANBO Veiligheidscheck  (04-20)

Voorkom financieel misbruik! (04-20)

Plofkraken: kunnen we straks nog wel pinnen? (02-20)

Veel senioren appen liever dan dat ze bellen (12-19)


----------------------------------------


ANBO Veiligheidscheck (04-20)

Nadat u een afspraak heeft gemaakt met één van de Veiligheidsconsulenten komt hij of zij bij u thuis en wordt er een veiligheidscheck gemaakt. Met die check wordt in kaart gebracht welke risico’s er zijn op inbraak en/of brandgevaar.

De Veiligheidsconsulent geeft u vervolgens advies. Bijvoorbeeld wat u kunt doen om uw deuren en ramen te beveiligen. Of hoe u voorkomt dat u slachtoffer wordt van een babbel-truc. Als u actief bent op internet, dan heeft de Veiligheids-consulent ook tips over hoe u uw online veiligheid kunt vergroten.

In het gesprek is er voldoende tijd om uw persoonlijke situatie door te spreken en vragen te stellen. Het bezoek van de ANBO Veiligheidsconsulent biedt u dan ook de mogelijkheid om op een prettige wijze een persoonlijk advies te krijgen over uw veiligheid in en om uw woning.

Bent u geïnteresseerd?

Neem dan contact op met de ANBO Raad & Daad Advieslijn, telefoon 0348 – 46 66 88. De medewerkers staan u op werkdagen van 10.00 tot 15.00 uur graag te woord en brengen u in contact met een ANBO Veiligheidsconsulent in de buurt.

In verband met de Coronacrisis is ook deze activiteit opgeschort tot 1 juni.

Bellen kan wel.


----------------------------------------


Voorkom financieel misbruik! (04-20)

Jaarlijks zijn ruim 600.000 ouderen slachtoffer van financieel misbruik. In 75 procent van de gevallen door een familielid. Wanneer is er sprake van financieel misbruik en wat is er tegen te doen?

Financieel misbruik komt niet zo snel aan het licht, want de slachtoffers lopen er niet mee te koop. Ze schamen zich dat het hen overkomt. Bovendien zijn ze vaak afhankelijk van degene die hen misbruikt. Bijvoorbeeld een buurvrouw of kind die elke week de boodschappen doet en met de pinpas ook de eigen aankopen betaalt.

Wat het ook lastig maakt, is dat de pleger zelf vaak vindt dat er helemaal geen sprake is van misbruik.

Het misbruik gaat vaak geleidelijk. Het begint met 10 euro en het wordt steeds meer. Of ze krijgen een volle portemonnee mee om boodschappen te doen en halen er voor zichzelf wat geld uit.

Diefstal van waardevolle spullen komt ook vaak voor, evenals misbruik bij machtigingen.

Als je financieel misbruik zelf niet kunt stoppen en men niet meer in staat is om beslissingen te nemen, is er eigenlijk maar één oplossing. Dan kan men bewind aanvragen bij de rechtbank. Daarbij wordt een bewindvoerder aangesteld, bijvoorbeeld één van de kinderen. Alle broers en zussen moeten het formulier ondertekenen en aangeven dat zij het eens zijn met de voorgestelde bewindvoerder. De aangestelde bewindvoerder moet elk jaar verantwoording afleggen aan de rechter.

De beste manier om financieel misbruik te voorkomen is zo lang mogelijk je eigen financiën beheren. En als dat niet meer lukt? Neem dan van tevoren maatregelen door bijvoorbeeld bij een notaris een levenstestament te laten opstellen. In dat testament wordt dan vastgelegd dat elk jaar bij een accountant of notaris inzichtelijk wordt gemaakt waar het geld aan is uitgegeven.


----------------------------------------


Plofkraken: kunnen we straks nog pinnen? (02-20)

Het toenemende aantal plofkraken heeft er voor gezorgd dat tientallen geldautomaten zijn gesloten. Gevolg: steeds minder plekken om contant geld te kunnen pinnen.

Het aantal transacties met contant geld neemt al een aantal jaren flink af. Maar in absolute zin is het gebruik van contant geld nog groot. In 2018 was hiermee een bedrag gemoeid van 34 miljard euro. Via de pin werd dat jaar 108 miljard euro afgerekend.

Nederland heeft circa 3 miljoen mensen die niet kunnen internetbankieren en daarom sterk afhankelijk zijn van contante betalingen.

ANBO vindt dat de overheid en de banken meer maatregelen moeten nemen om plofkraken te voorkomen.


----------------------------------------


Veel senioren appen liever dan dat ze bellen (12-19)

Van jongeren was al bekend dat ze liever appen dan bellen.

Maar dit geldt ook voor veel ouderen, blijkt uit een onderzoek van SeniorWeb.

Ouderen vinden het niet zozeer eng om te bellen; ze vinden appen gewoon handiger. Een berichtje sturen doe je immers wanneer het uitkomt. Verder vinden ze appen makkelijker en kost het minder tijd en geld dan bellen. Ook vinden ouderen het leuk dat ze direct foto’s en video’s kunnen meesturen. Sommigen vinden het ook prettig dat ze eerst even rustig kunnen nadenken of iets kunnen teruglezen.

Voor slechthorenden is WhatsApp al helemaal een uitkomst, net als voor mensen met familie en vrienden in het buitenland.

Ruim acht op de tien senioren gebruiken één of meer sociale media. Driekwart van de senioren maakt zich echter zorgen over zijn privacy en zijn veiligheid.

Er is dan ook veel behoefte aan uitleg over het veilig gebruiken van sociale media. Uitgebreide informatie over WhatsApp is te vinden op seniorweb.nl/whatsapp.

Voorkom WhatsApp-fraude

Oplichters doen zich voor als een bekende en zeggen dat zij een nieuw telefoonnummer hebben. Zij sturen vervolgens appjes naar dat nummer en zeggen dat ze in een noodsituatie verkeren en dringend geld nodig hebben. Doordat de oplichters soms de naam en profielfoto van de ‘bekende’ gebruiken, wekken zij het vertrouwen van de slachtoffers.

Trap hier niet in!! Bel hem of haar dan eerst even op om het verhaal te controleren!

Of stel een vraag over iets dat de oplichter niet kan weten!

En – we hebben het al vaak verteld – banken, creditcardmaatschappijen, providers of andere organisaties vragen nooit per e-mail of telefoon om uw inlogcodes of wachtwoorden.


----------------------------------------